torsdag 8 januari 2009

Retorik ar att artikulera

Ja sa var det det har med artikulationen, eller kanske handlar det om att uppfatta ljud?

Jag maste koppla pa alla horselceller och fantasi nar jag kommunicerar har i Vietnam.Deras artikulation ar minimal eller annorlunda an varan. Forstass!

Men jag uppfattar bara borjan av orden, det blir lite som Gissleken, man gissar och associerar vilt pa allt man kommer att tanka pa som har riktning mot givna temat. Men stor blir gladjen nar man prickar ratt, nar pusslet faller pa plats, man far ett stort leende och sa fortsatter kommunikationen.Tanker pa filmen Picassos aventyr dar Gosta Ekman fragar om det finns vatten, aqua, l` eau etc. kan kanna mig som han, nar jag kommunicerar har.

Sa har jag lart mig att alltid fraga Do you speak english? nar det ar fragan om en storre affar..det larde jag mig nar jag skulle kopa glasogon..men tillslut fungerade kommunikationen fastan jag var alldeles genomblot av svett.

Sa att" tala ur skagget" underlattar kommunikation, artikulation spelar roll, skrev hon medan hon lat blicken svepa ner over gatan dar ballongforsaljarna holl pa att packa ihop sina ballonger och fotoblixtarna slutade att lysa framfor de blalampiga bomullskladda stallningar med jultomte och renar i neonljus. En julbild i fuktig 30 gradig varme som jag lamnat i Sverige, som kanns malplacerad har.Men det ar klart, for tomten finns inga granser, bara for mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul att du bloggar från Vietnam! Ja, det låter som en helt annan värld, och det är det ju också. Här hotar töväder, till och med i Stockholm har det varit sträng kyla länge nu. Och jag har sett den nyastepiercingen i släkten, det du!
Kram på er och jag ser fram emot fortsatta livstecken.