fredag 23 januari 2009

Ihopvikt kommunikation

I mitt barndomshem fanns inga krav på att något skulle vara ihopvikt eller struket.
Och det kan man väl tycka, att vikt eller ovikt inte spelar någon roll...fast det kommuniserar något.
Det slog mig en gång när jag hade haft nattgäst som jag lämnade tidigt på morgonen för att åka och jobba..när jag kom tillbaka, hade hon åkt och i rummet låg sängkläderna prydligt ihopvikta och lagda på diagonalen på sängänden.
Då såg jag hennes händer som vikt ihop och omtänksamt lagt sängkläderna i en snygg hög, en hälsning.
Jag tänkte på det nu när jag sovit mycket på hotell, hur städerskan förutom att hon bäddat och hängt in nya handdukar också vikt ihop mitt urtvättade, sladdriga nattlinne och lagt det så snyggt på sängen..ja blev rörd av handlingen, att se handens behandling av mitt plagg, av mig..även om inte hon och jag har någon relation, utan det ingår i hennes arbete.
Och i morse vek jag ihop min pyjamas, som en omtänksam hälsning åt mig själv.

Inga kommentarer: