torsdag 15 januari 2009

Ankhuvud och grishuvud

Mat ar verkligen harligt!
Oj nu funkar inte de sista bokstaverna i vart alfabet, beklagar.
Befinner mig pa sydkusten i Vietnam, 20 mil fran Saigon eller Ho Chi Minh city osterut. Bor i bungalow precis pa stranden , urmysigt nar vi anlande i eftermiddags, men nu nar morkret fallit danar havet hiskeligt..och jag ser tsunamivagen framfor mig..usch.
Jo men pa tal om mat, det ar en av dagens hojdpunkter, speciellt sa har utomlands.
Anka ar en av mina favoriter, och var pa kinarestauran i forrgar i Kambodja, och bestallde anka, som efter lang stunds salivering kom...En halv anka huggen i stycken, hals, lar, sma brostbitar och HUVUDET.
Gulp, och i det icke-knapriga skinnet noterade jag rester av fjaderdrakten. Pet, pet..boink..tugg.
Ja ja har hort att i Kina ar huvudet delikatessen, den som har hogst status far huvudt att kalasa pa..
Men, men en annan ar bortskamd med brostbitar.
Ja,ja kulturerna ar olika.
Sa slar det mig ,att vi har ju oxa den seden, med huvud, ja pa vara julbord ligger ju den storsta delikatessen, vackert dekorerad till den fornamste i sallskapet att slicka och gnaga pa...grishuvudet!
Men vi ar ju sa jamlika och demokratiska i Sverige, ingen vill vara former an nagon annan, darfor blir grishuvudet liggande..ouppatet.

Inga kommentarer: