tisdag 13 januari 2009

Angkor Wat en drömresa

Angkor Wat- ett av världens sju underverk!
Jag är begeistrad, betagen och hänförd! En fantastisk resa i skönhet, arkitektur, ingengörskonst, legender, religion och makt. En resa i palats där mängder av nakna fötter slitit ner sandstenströsklar och trappsteg genom tusentals år. Själva Angkor Wat en välbevarad skönhet, praktfull och mäktig..ett annat tempel såg jag med fyra torn, där blixten slog ner och eftersom det var ett dåligt omen avstannade det bygget. Men det absolut mest fantastiska templet var det sista, ett tempel i praktfullt förfall, där ornamentptydda stenblock, kolonner och Shivastatyer omfamnades av enorma trädrötter. Upp genom utsirade golvplattor växte naturen. Apor klättrade längs stammarna och jag skymtade Harrisson Ford, Apkungen väste: Visa nu hur man gör upp eld! Och minsann såg jag inte Angelina Jolie bakom en drakelefant?!
Det var som om en strid stannat av, en strid mellan enorma enter och stenskapelser av människors händer..och där gick jag andäktigt mellan nedfallna murar och tjocka spindelnät, och där jag skymtade hondjurets andedräkt.
Det var helt makalöst, sagolikt och jag är fortfarande tagen av detta möte, denna resa till en värld för länge länge sedan.
Först se Angkor Wat och sedan dö.
Kul Ylva höra av dig! Sidenrockare!!!Du e för kul!
Har ni registrerat att jag fått kontakt med de svenska tre sista bokstäverna i vårt alfabet?? Skönt va?!
Nu stundar tur till The floating village i Kambodjas stora sjö ?? Efter rejäl low kolhydrate budget, nä frukost..omelett and bacon bland glada danskar och slippriga papayas.
Fortsättning följer..The silkworm-story!!
Ute molnigt, 23 grader.

Inga kommentarer: