tisdag 25 november 2008

Turist retoriskt?

Retorik- konsten att övertyga
Övertyga om vad?
Kanske att turisterna är viktiga.

För några år sedan bilade jag i Tjeckien, ett vackert och fantastiskt land, bara det att Tjeckien verkade helt ointresserade av turister.
De verkade helt ointresserade av mig och mina pengar.
Där körde jag mil efter mil, passerande skyltar med obegriplig text.
Jag blev så frustrerad.
Jag ville svänga in till någon gårdsbutik, eller hantverkskooperativ, ja jag ville göra saker, men skyltarna var på tjeckiska, ja i vartfall förstod jag ingenting.
Jag tyckte de var insnöade och självupptagna.
Västernorrland satsar ju på turism, speciellt Höga Kusten, men hur är det med turistretoriken?
Hur väl lyckas vi övertyga turisterna om att de är viktiga?
Hur många förståliga skyltar möter de utländska turisterna som kommer till vårt vackra län?
Hur många skyltar står både på svenska och engelska?
Fast utlandsturisterna kanske inte är så viktiga?
Eller är vi insnöade och självupptagna?

Inga kommentarer: