torsdag 20 november 2008

Retorisk kunskap underlättar insäljning

Hjärnan behöver starttid.
Utan starttid tvärbromsar hjärnan och vi bromsar med ett nej, därför att vi inte hunnit med.
I retoriken pratar vi om inledning.
Inledningen ska vara något intresseväckande, något som fångar åhöraren, information om vad som komma skall.
En kväll ringde mobilen, det var min äldste son.
" Hej, kan du hämta mig, jag är i Sollefteå. "
Min första reaktion var "NÄÄ, DET KAN JAG INTE!" Jag blev förbannad, ringa här och beordra hämtning, nä dra på trissor!
Han hoppade över den viktiga inledningen.
Men om han hade talat lite långsammare, låtit lite ynklig, berättat att han hälsat på Micke, de hade varit på pizzeria och gymmat och nu, i regnet , hade han läst fel på busstidtabellen och nu hade sista bussen gått..hade han lämnat en pause.. en pause som låtit mammas hjärta/ hjärna ta in informationen, låtit mammavideon spela upp filmen med den regnblöta lilla parveln, darrande av köld långt, långt hemmifrån...hade han lagt upp det så .. hade han sålt in det så.. då hade jag på en gång släppt tidningen, kastat mig i bilen för att hämta min son 80 km hemifrån.
Det hade gått så smidigt och snabbt.
Ja jag hämtade ju honom tillslut och jag pratade om inledningars betydelse för snabbare avslut.
Och minsann, han har lärt sig.

Inga kommentarer: