måndag 24 november 2008

Bankretoriskt bländande

I går afton bänkade jag mig framför televisionsapparaten, förväntansfull.
Nu skulle en av de höga bankcheferna få stå till svars för sin girighet.
SE bankens Annica Falkengren skulle grillas.
Förvånad, snopen och imponerad blev jag.
Snopen över att min attityd till SE banken förändrades så fort.
Annica Falkengren balanserade mästerligt på kommunikations gungbrädan.
Som sagt för att det ska bli möte / affär, ska man på den kommunikativa gungbrädan vara jämbördig.
Hon var helt i balans med reportern och med mig som tittare. Varken överlägsen eller underlägsen.. med ett trevligt leende.
- Varför har ni inte sänkt bolåneräntorna i samma takt som reporäntan?
Hon besvarade alla frågorna bra och uttryckte en stolthet över sin bank, SE banken.
Påläst, väl förberedd och uttstrålande säkerhet och postivism skapade hon en stark trovärdighet.
Imponerad blev jag över hur hon tog kommandot, knäppte finansministern på näsan på ett sympatiskt sätt.
Antingen är den statliga bankgarantin obligatoriskt eller inte, och betänketiden är fram till i april.
Jag nickade instämmande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ann! Vad roligt det är att läsa din blogg!

Synd att jag missade programmet igår där Annica Falkengren var med. Jag har sett henne tidigare i ett annat program och imponerades också av henne. Det är ju väl känt att hon har en oerhört hög lön och jag tycker, av princip, att ingen är värd så hög lön. Men..... när jag hörde intervjun med henne så var det nästan så jag glömde bort min principiella ställning! Hon var en mycket trevlig person. Precis som du skriver så utstrålade hon en säkerhet och den samt den allmänt trevliga personligheten hon uppvisade kändes så genuin!