fredag 21 november 2008

Konsten att övertyga om branchorganisationsbyte

För att det ska bli möte/affär, krävs det jämlikhet/ respekt.
Är det jag som vill sälja in något, måste jag ha ett kundenvetbäst-perspektiv.
Jag blev uppringd av representant för en företagarorganisation, hon tyckte att jag borde bli medlem i deras organisation.
Jag förklarade att jag redan var medlem i Svenskt Näringsliv.
Tystnad..
-Men varför är du det?
-Tja, många givande konferenser, bra sjukförsäkring..sa jag.
( NU kommer hennes generalmiss)
-Men Svenskt Näringsliv är bara för stora företag, sa hon.
Jag hörde det överlägsna flinet i telefonluren. Jag noterade hur min rygg styvnade till, hur mina ögon smalnade och jag bestämde mig direkt för att aldrig byta branchorganisation.
Nu minns jag inte min grandiosa avslutning, men den eventuella affären blev om intet, förståss.
Det är intressant, balansgången på kommunikationens gungbräda..ju större medvetenhet jag har om mig själv som mötare/säljare desto mer möten kan jag få till stånd.
För egen del växer jag retoriskt- ju mer jag reflekterar.
Desto lättare kan jag ta ett steg tillbaka, tänka taktisk och övertyga - inte tända på alla fyra och avsluta ett ev möte/ affär, bara för att någon antyder att mitt företag inte tillhör de största inom Sveriges Näringsliv.
Inte än!

Inga kommentarer: