tisdag 18 november 2008

Ögonkontakt är energi

Jag var på en middag.
Vi var två par.
Vi åt och vi drack och det talades om ditten och datten.
Ja, jag är yrkesskadad som pedagog, som kvinna.
Jag är så medveten om hur ord och meningar studsar mellan människor.
Plötsligt blev jag uttråkad.
En man hade huvudrollen, han berättade engagerat men han gav mig ingen ögonkontakt.Jo ett litet efter ett tag.
Men så fortsatte han att prata och det byggdes ljusbroar av kommunikation mellan tre par ögon och jag var utan ögonkommunikation , helt off.
Ingen energi kom till mig, inget intresse av min person, jag var osynlig, och energin sjönk i mig, ämnet blev utan intresse och jag blev uttråkad.
Och jag tänkte som jag tänkt så många gånger förr..en säljare, en presentatör som inte skapar ljusbroar mellan sig och åhörarna, som inte är medveten om ögonkontaktens betydelse..skapar inga relationer, och skapas inga relationer så blir det inga möten / eller affärer.
Och så trist att vara uttråkad, så då bytte jag ämne.

1 kommentar:

Ann-Cathrin sa...

Lustigt, precis det här var jag med om idag. Var på ett möte med två andra personer. När jag ställde frågor till en av personerna svarade hon glatt, men inte med fokus på mig, frågeställaren, utan hon vände sig med sitt svar till den andre personen. Det hände flera gånger.

Helt plötsligt kände jag mig mindervärdig...

Konstigt, jag har aldrig reflekterat oroligt över min och den svarande kvinnans relation förut. Jag vet bara att jag gillar henne. Nu började jag undra vad hon tycker om mig...