söndag 22 mars 2009

Vad är retorik i Grillad?

Retorik är bland annat konsten att övertyga.
Övertyga om vad, tänkte jag, där jag satt nedsjunken i soffan och kollade på Grillad.
Ja man kan väl ha många olika syfte, mål med ett TV- program..mål med sitt framförande i ett TV-program..men nummer ett , tycker jag, är att man inte prasslar sig fram till sitt inslag..inte ställer sig i en talarstol och med stöd av papper framför..ja det skulle ju vara vassa, råa angrepp med kärleksfull inramning.. ett budskap, ett antal " lustigheter".
Bort med manus och fram för inlärd, planerad spontanitet!
Jag som tittare vill möta folk som övertygar...som övertygar om att de är proffs inom sitt område och då ska de kunna sitt inlägg utantill.
Det handlar också om respekt för tittarna..hur mycket tid eller hur lite tid har man som deltagare lagt ner på sitt inslag..hur viktigt tyckte man att det var?
Och jag tänker återigen på Winston Churchill som en gång sa " Det finns inget som kräver så mycket förberedelser och tid som ett kort , spontant anförande"

2 kommentarer:

Ann-Cathrin sa...

Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om de framföranden som kungahuset gjorde vid eklateringen av förlovningen mellan kronprinsessan och Daniel Westling. Särskilt drottningen var styrd av sitt manus. Inte en enda spontan mening fick hon ur sig. Hade jag varit svärson, vore jag livrädd...

Ann Järneström sa...

Tyvärr missade jag eklateringen, oj så ovanligt ord, av förlovningen..men som du säger, det spontana känns mer äkta.
Tänk om ens käreste satt och läste från fusklapp om hur mycket man betydde för honom, där på den romantiska restaurangen på Allahjärtansdag!
Man skulle ju börja undra.
Ja man kan ju undra hur välkommen han är Daniel W...varför hade de manus?