måndag 30 mars 2009

Retorik är att förtydliga eller undvika

Ibland är det svårt att förstå.
Ja till exempel hur kunde Bernard Madoff blåsa mängder av människor på MILJARDERS MILJARDER i pyramidspel.
Fick häromdagen en historia som är så förtydligande.
Det hände sig en gång att en torparson köpte en häst av en bonde för 20 000 kr.
Bonden lovade att leverera hästen dagen därpå.
Dagen därpå kom en bedrövad bonde och berättade att hästen dött under natten.
- Ojdå, jaja sånt händer, ge mig mina pengar tillbaka så köper jag en annan häst , sa pojken.
- Det går inte, för jag har redan gjort slut på pengarna, mumlade bonden med blicken i golvet.
- Nähä, men ge mig kroppen.
-Vad ska du med den, undrade bonden.
- Jag ska använda den som vinst i ett lotteri, svarade pojken.
- Men det går väl inte att sälja lotter på en död häst, utbrast bonden!
- Klart att det går..man får bara undvika att säga att hästen är död, sa pojken och log.
Några veckor senare möttes bonden och pojken på torget.
Bonden undrade hur det gått med lotteriet.
- Ganska bra, svarade pojken.
Jag sålde 500 lotter à 1000 kr och tjänade 499 000 kr.
Bonden tappade hakan: men var det ingen som klagade?
- Jo hon som vann. Därför fick hon tillbaka sin tusenlapp.
Ja förtydliga eller undvika var orden.

4 kommentarer:

Ann-Cathrin sa...

Fiffigt! Det gäller att tänka i nya banor. Särskilt nu under finanskrisen. Men man kan ju satsa på att bli fotbollsspelare också... ;-)

Ann Järneström sa...

Ja inget är omöjligt :)
Fast jag blir mindre provocerad av fotbollslöner..det är ju en affär, någon vill betala enorma summor, det finns en marknad..men när styrelser och vd:ar roffar åt sig, lurar av folk pengar ..det är stöld, omän i elegant klädnad.

Ann-Cathrin sa...

Även när det gäller styrelser och vd:ars löner är det väl någon som satt sitt OK på dokumentet? Någon vill betala stora summor även där.

Ann Järneström sa...

Jovisst.
Fast det är två olika saker vi pratar om.
Det ena är summor och det andra är hur man får summorna.