måndag 23 mars 2009

Mia och Klara kontra Grillning

Vad är retorik?
Ja bland annat konsten att övertyga...om vad då?
Ja till exempel övertyga om att allt kommer att gå bra...slutet gott allting gott.
Precis som i de gamla sagorna..efter en räcke av utmaningar, uppdrag som synes omöjliga, att bära vatten i läckande kärl, rida uppför glasberg, knacka på hos häxan Babajaga vars hydda på hönsben omgärdas av gärdsgård byggd av benknotor, krönta med dödskallar.
Övertyga om att efter det svåraste av de svåra, så kommer allt att gå bra.
Den övertygelsen är en bristvara.
Det är därför de gamla folksagorna är så starka, förutom att de i sin stramhet lämnar stort utrymme för oss läsare att själva befolka rollerna, så finns tryggheten där..efter alla utmaningar slutar allt lyckligt.
Så levde de lyckliga i alla sina dagar.
Därför älskar jag Mia och Klara.
Denna fantastiska serie av kärleksfulla kvinnoporträtt som vi fått ta del av i åtta veckors tid, 30 minuters andakt på söndagskvällarna.
Efter utmaningar få till dejten, kravla sig upp efter skilsmässan, få pli på kursdeltagare och egen grämelse..så övertygar Mia och Klara om att alla duger, om att allt slutar lyckligt.
I början skrattade jag annorlunda, men nu när jag lärt känna de olika personerna, när jag mött min egen Görel och insett att alla personerna är delar av mig själv, inser jag ännu tydligare att jag är du och du är jag.
Och desto mer jag kan acceptera, älska andra, desto mer kan jag acceptera, älska mig själv.
"Mia och Klara" är retorik..de övertygar.. om att vi alla duger och hur det än går, så är slutet alltid gott.
"Mia och Klara" är motsatsen till förödmjukelsens "Grillning".
Jag önskar att Sveriges Television lade licenspengarna mer på kärleksfull, uppbyggande humor som kan vara en del av go`bullarna i våra ryggsäckar, istället för negativt stinkande tegelstenar som får oss att knäa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan bara hålla med. Helt och fullt!
Ingalill

www.qresurs.se (med blogg)