fredag 6 mars 2009

Retorik är ett räcke

Vad är retorik?
Retorik är handling..en medveten handling..eller kanske omedveten handling..en ickehandling..det är ju oxå något som kommunicerar, övertygar..oj nu blev det kringelikrokigt.
När min pappa, som är 85 år, ska ta steget upp och in till trapphuset i huset där han bor, så lyfter han ett ben och då står han på det andra benet, utan att hålla sig i något..jo mig om jag finns där.
Jag har inte tänkt på det förut, att det är en prestation att stå på ett ben, utan stöd.. när man är gammal och har lite problem med balansen.
Ett riktigt cirkusnummer, faktiskt.
Lägger man sedan till att underlaget är är konvext och isigt så blir detta ståpåettben-nummret än mer fantastiskt.
Ja men var kommer, retoriken är ett räcke in?
Jo hade det funnits ett räcke för min gamle pappa att hålla sig i, hade detta cirkusnummer inte inneburit en direkt fara, halkfara, benbrottsfara..ett uppsatt räcke hade kommunicerat omtanke, ett stöd för de som behöver ha stöd när de står på ett ben.
Retorik är konsten att övertyga och ett räcke övertygar om att obalanserade, nej svagbalanserade hyresgäster, är viktiga.
Och tvärtom.

Inga kommentarer: