torsdag 5 mars 2009

..att glädja och fröjda sig

Ringde min morbror i Lubeck igårkväll för att gratulera på 85-årsdagen och jag noterade att han sa: jag fröjdar mig inför ert stundande besök.
Och jag tänkte: o,joj fröjda sig, det var längesedan man sa så här i Sverige, riktigt spetsknyppligt gammalt och härligt uttryck.
Kusin med glädja sig.
Instämmer med dig Ann-Cathrin, nog glädjer man sig och har alltid gjort. Men det är som att uttala: Så good maten är! eller inte säga något under en måltid.
Att säga : Jag tycker om dig, eller låta det vara outsagt.
Jag undrar om man uttryckte glädje förr..man var ju allmänt mer sparsam med positiva utlåtande och beröm..det kunde ju stiga folk åt huvudet, man kunde bli högmodig och det var ju en dödssynd..jag tror det har blivit mer uttalad glädje i Sverige.
Och jag glädjer mig oxå till fredagens braklunch i granngårdens salong.

Inga kommentarer: