onsdag 18 mars 2009

Vad är retorik? Glad seriositet?

Jag har varit i en annan värld.
Två dygn på det vackra Björkuddens Hotell där jag har vässat sex deltagares retoriska verktyg och gett dem nya.
Därav stilltje på min blogg.
Ja vad är retorik?
Retorik är allt. Allt påverkar under vägen mot mitt mål.
Mitt syfte på mina retorikkurser är att ge deltagarna nya retoriska verktyg och vässa deras gamla och plocka fram lusten att prata inför grupper av människor.
Därför väljer jag texter och övningar som ofta lockar fram skratt, och när vi skrattar de goda skratten, frigörs mycket energi, vi öppnar upp och blir mer kreativa och kursdagarna blir värmande dagar att mentalt återvända till, och hämta kraft i.
Finns det någon motsättning i att vara seriös och att skratta mycket?
Ja det finns något i vårt samhälle som säger: det seriösa är allvarligt.
Ju mer strikthet, stelhet desto mer seriositet och kunskap.
Därför bär man tunga färger och former för att stärka kunskapstrovärdigheten.
Och tvärtom, är det för mycket skratt, starka färger och och oraka former då är det oseriöst.
oraka former då är det oseriöst okunskapigt.
Men bakom stängda dörrar kan vad som helst hända
Visst är det spännande.

Inga kommentarer: