måndag 2 februari 2009

Det retoriska rummet

Det övertygande rummet...övertygande om vad?
Ja det är frågan.Steg ett i den klassiska retoriken är SYFTE?..vart vill jag komma, vad vill jag uppnå?
När vi bjuder till fest..eller begravningskaffe..då placerar vi inte gästerna i biosittning.
Nä, då dukar vi runt ett bord så alla ser varandra, kan umgås, skicka instämmande nickar, kommentarer och inlägg. Eller i u-form om det är många gäster..energin..gemenskap flödar mellan alla gäster ..ja det är ju självklart kan tyckas. Vårt syfte där är att skapa positiv energi, ha roligt, ge varandra närhet, värme.
Därför är lokaler med fasta stolar en styggelse..för olika sammankomster har ju olika syften..och om det inte är ren, envägskommunikation så behövs stolplacering som gör kommunikation mellan deltagarna möjlig.
Tänkte på det när jag var i kyrkan häromledes, de fasta bänkarna med 90 gradigt ryggstöd, alla placerade i biosittning. De som satt längst bak behövde kikare för att se vad som hände framme på scenen. Jag såg ryggar på folk, skymtar, glimtar av ansikten, kommunikationen mellan besökarna ..svag. På möten borde man väl mötas?
Jag var på kurs, vi var 10 deltagare, salen var ett ordinärt konferensrum, med två pelare i mitten, stolplaceringen var biosittning. Ledaren var helt omedveten om hur rum, stolplacering påverkar kommunikationen i rummet, kursen.
Som tur var, var jag medveten, så jag styrde upp stolplaceringen så ingen satt bakom pelare och att vi alla såg varandra.
Allt påverkar, allt övertygar om något..det gäller att ta ledningen, vara klar över vad syftet med mötet, sammankomsten är.
Har du varit med i något sammanhang, där möbleringen tydligt påverkat mötet?

Inga kommentarer: