lördag 21 februari 2009

Fortsättning frukostklubbsretorik

Fortsättning på frukostklubbs retorik..
Jag läste på Janne Arleklints blogg reflektioner kring Power point och presentationer, se http://arleklint.wordpress.com/2009/02/19/powerpoint-pa-gott-och-ont/
och jag fortsatte reflektera över gårdagens frukostklubb i Sundsvallsflygs regi.
Hela eventet följde helt den klassiska retorikens grund, med lagom blandning av ethos, logos och patos.
Anledningen till att hela eventet var så övertygande, kommunicerade så starkt, berodde på alla genomtänkta delar som jag pratade om i gårdagens inlägg men allra, allra mest berodde det på att de tre personerna som gjorde presentationer, gjorde det med hela sig.
De kommunicerade rakt och öppenhjärtligt med en del leende, avslappnat sittande i vardagsrums-bar-gemyt.
Värden stod förståss när han pratade..det signalerade aktivitet och att bolaget var påsprång-alert
De kunde ha valt att visa några Power Point för att visa resultat eller prognoser inför framtiden..men då hade de klippt kontakten, ögonkontakten..relationen med gästerna..då hade de lämnat den personliga nivån och lagt kommunikationen på en mer allmän nivå och allmän nivå betyder oftast mindre engagerande nivå.
Vi har väl alla kännt den där tyngden i ögonlocken, töcknet som kommer smygande medan power pointen avlöser varandra, ackompanjerad av ickevarierad, ickeengagerande stämma..och vi har väl alla oxå kännt uppvaknandet, när vi får vittring på något personligt, när föredragshållaren blottar sin bringa, bjuder på sin mänsklighet , sänker rösten och lägger in någon liten berättande episod..typ..Jo när jag skulle träffa min svärfar första gången..så hade jag köpt...etc
Sammanfattningsvis Vad värmer oss mest? En brasa eller ett elektriskt element?
FRAM MED ELDEN,MÄNNISKAN I PRESENTATIONERNA, och låt Power Point efter moget övervägande eventuellt, eventuellt vara ett förtydligande, förstärkande hjälpmedel.

Inga kommentarer: