måndag 9 februari 2009

Retorik - som att cykla

Minns ni hur det var när ni började cykla?
Hur det gällde att få upp en viss hastighet för annars ramlade man, annars gick det vingligt.
Kommer ofta att tänka på cykling när jag lyssnar på Mona Sahlin.
Igår kväll var det debatt mellan Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin på TV.
Hon pratar lugnt och tydligt men med lite för låg hastighet,iallafall för låg för att för att skapa förtroende hos mig.Hon gör ofta micropauser mellan ord och det känns som om hon väger, funderar över vad hon ska säga..för mig blir det som att titta på en som just kommit upp på cykeln..småvingligt.
Sedan påverkas jag negativt av att hon ofta småler eller flinar..det känns respektlöst mot i detta fallet Reinfeldt..som , i mitt tycke, bemöter henne mer respektfullt.
Visst är det spännande..att titta efter vad det är som påverkar..komplext var ordet.

Avslutningsvis lite barn retorik
" På många sätt liknar politiker vanliga människor. Det är för att man inte ska genomskåda dem"
Hilde 10 år

Inga kommentarer: