onsdag 4 februari 2009

Retorik är att vara Opelminded

Reklam är retorik i allra högsta grad..oftast med betoning på pathos..känslor, engagemang..och undersökningarna visar att vi köper mer med hjärtat än med hjärnan.
I skrattet är pathos..en positiv känsla..och mycket svensk reklam får oss svenskar att skratta och då är halva slaget vunnet, vi får en positiv relation till produkten.
Jag tänker på Fazerreklamen för ett antal år sedan...eller Marabous..- Detta vara din returbiljett.
Eller Gevalias underbara " När du får oväntat besök"
Nu senast , för min del är " Opelminded" ja vilken produkt gäller det??? 10 000 kronors frågan!!
-RÄTT! OPEL!
Jag äger en Opel Astra, cdti, silverfärgad, tre år gammal och det bästa med den är motorljudet..det är en diesel..lågvarvig..brukar ligga på 1800 varv/ marschfart ..och i detta brummande pålitliga ljud.. finns doften av min barndoms sommrar då jag åkte på Ingmars traktorlastbil..där finns motorljudet från bussen när Gotte la in ettan och körde oss till simskolan i Omne ..där finns Värmland och gröna John Deere traktorer..ja kort sagt, dieselmotorer är underbara.
Nu råkar min dieselmotoriserade bil vara en Opel och jag gillar Opel..och så uppskattar jag snitsig reklam som berör, som får mig att skratta..OPELMINDED.. " barbacka i galopp med guldägg i korgen "

Inga kommentarer: