fredag 27 februari 2009

Etos, pathos och logos behövs för att övertyga

De gamla grekerna sa: för att skapa övertygelse krävs att ditt anförande innehåller etos, pathos och logos.
Alltså att du som person känns förtroendeingivande, att du har energi, engagemang och understödjer ditt inlägg med logiska argument, fakta.
Såg en kort intervju med Paulún i går kväll på TV.
Etos? Han skapade förtroende, han var avslappnad och vänlig och har ett starkt varumärke..
På pathos-fronten? Perfekt, positiv och öppen.
Logos fronten?
Stödjande fakta?..nja.. han påstod bara att det visst gick att ändra ätmönster, inga hänvisningar till forskningsresultat, och angående att han tjänade pengar på folks problem..bemötta han det lugnt och tog ledningen..den frågan ska du ställa till chipsproducenterna och läskedrycksindustrin, sa han.
Att ha koll på Athos, Portos och Aramis, nej etos, pathos och logos i anförande, innebär att jag har större chans att skapa övertygelse, pisteis som grekerna sa.

Inga kommentarer: