fredag 20 februari 2009

Vad är retorik? Jo Sundsvallsflygs frukostklubb

Vad är retorik i frukostsammanhang?
Jo retoriken i dagens frukost på Sundsvalls Arena var att Sundsvallsflyg är Sundsvalls trevligaste flyg.
Ett magnifikt upplägg..och en fantastisk start på fredagen..och jag kommer att resa med Sundsvallsflyg framöver.
Vad då retorik i frukostklubb?
För att börja från början..när vi kom.. en av Sundsvallsflygs bilar stod parkerad på trottoaren- en annorlunda reklampelare, swischigt tvärnitad vid entren där marschallerna brann..det signalerade kraft, action och kreativitet.
Uppe i frukostsalen hälsade vd´n för Sundsvallsflyg Johan Nikula oss välkommna med ett rejält handslag och på en underbar, förtroendeingivande dialekt, skånskan.
Retoriskt så det förslår, alltså övertygande.
Och bakom bardisken den glittrande kreativa Tina Stjernberg..
Det övertygade än mer att Sundsvallsflyg är ett fantastiskt flygbolag.
Sedan bjöd Sundsvallsflyg oss alla på en formidabel frukostbuffè där skinkor från olika kontinenter trängdes på silverfat, små delikata korvar tjöt-Ta mig, ta mig!
Vindruvor och meloner draperade konstfullt vaser och en kock stod vid gaslågor och förfärdigade omeletter, stekta ägg, äggröra, spettekakor, you name it!
Än mer övertygades vi alla om att Sundsvallsflyg är det trevligaste flyget i Sundsvall.
Så tyckte jag och då måste alla tycka så..iallafall i den riktningen..tillade hon insiktsfullt.
Detta är retorik..konsten att övertyga..och som jag brukar säga: allt påverkar!
Jag bara njöt!
Sedan pratade Johan Nikula, Sundsvallsflygs vd..han skapade personliga relationer och stärkte sin trovärdighet och därigenom oxå sitt bolags trovärdighet genom att berätta för oss, att de haft två förlustår, sedan några hundratusen plus och nu några miljoner plus.
Inget förskönande utan öppet, personligt och i en positivt riktning på sin vackra skånska.
Och när man berättar något, betyder det att den som lyssnar har ett värde..annars skulle inte berättaren, i det här fallet Sundsvallsflygs vd Johan Nikula, berätta.
Så skapas relationer, så bygger man varumärken.
Sedan presenterade Johan Nikula morgonens gäst, vår nye landshövding Bo Källstrand och intervjuaren Håkan Persson från P&P på ett kärleksfullt och trevligt sätt, han uttalade ordet beundran..(vaa, sånt är man inte bortskämd med!)
Så fick vi möta Västernorrlands läns högste, dvs nye landshövdingen, på ett väldigt avslappnat och personligt sätt, lotsad av en talangfull Dragonfantast, Håkan Persson.
Landshövdingen är oxå retorik, alltså Bo Källstrand övertygar..övertygar om vad?
Om att vi alla tillsammans skapar vår framtid..
och en av landshövdingens uppgifter är att skapa mötesplatser där kreativitet kan blomstra, där företagsamhet kan utvecklas..
Avslutningsvis..
Vad är retorik, om inte denna frukostklubb i Sundsvall, fredagen den 20 februari 2009?!

Inga kommentarer: