måndag 22 december 2008

Vedspis årets julklapp


Det lyxigaste av det lyxiga, en Husqvarna 728, med murad, vit kåpa som krona!
Denna vedspis är nu drottningen i huset.
Det riktigt kändes hur huset, som föddes i början av 1900-talet, belåtet lade sig till rätta när en vedspis återigen sattes på plats.
Själv går jag till barndomen på broarna som skapas av lågorna och knastret.
Jag går till svag lagårdsdoft och kaffe som kokt över, som bränts på spisen.
Till kattspinn och mjukt smör i bordslåda, till klocktick och socker i skål av slipat glas.
Till nervikta Tretornsgummistövlar och lagårdsrock, till farfars syster Anna, isprinsessan från Järnsta.Till lagårn med tre idisslande kor, till källgubben som hotade i mjölkbrunnen.
Jag var fem år gammal och skulle sova i köksalkoven medan lagårn gjordes, men jag var mörkrädd och ville följa med ut.
- Be till Gud så skickar han några änglar, sa Anna.
Och jag bad och väntade och väntade och väntade på änglarna , som aldrig kom.

Inga kommentarer: