söndag 14 december 2008

Retorik och syfte

Mål, syfte och visioner är ofta förekommande ord.
Utan mål tar du inte ditt företag, ditt privata eller ditt professionella företag dit du vill. Iallafall fungerar allt sämre, långsammare utan mål och syfte.
Ibland tänker jag, att alla människor skulle behöva gå en retorik- kurs, för att bli medveten om vikten och vitsen med att ha syftet klart för sig.
När jag har ett affärsmöte har jag alltid ett mål, en riktning och det är samarbete.
När jag är på ett seminarium är mitt syfte att få kunskap och nya kontakter.
När jag är på fest har jag också en riktning, att ha roligt och fylla på mina batterier tillsammans med andra människor.
Jag har ett syfte och ett ansvar för att det ska bli som jag vill.
Ibland möter jag människor på arbetsplatser och på fester som med korslagda armar och snörpiga munnar utstrålar . "Ja, ja, får se hur kul det här blir ?!"
Och så sitter de ogina och väntar på att det ska bli roligt och de får vänta och vänta och vänta och vänta. .men problemet är att om det är många som inte har syfte och delansvaret klart för sig..då blir det energisvinn, grand lux.
Och energipriset blir bara högre och högre!

Inga kommentarer: