tisdag 2 december 2008

ICEHOTEL är bara sanslöst coolt!


Mina is-retorikuppdrag på ICEHOTEL är lökenpålaxenuppdrag.
Nu för fjärde säsongen har jag haft äran att få vidarutbilda ICEHOTEL-guiderna i minus 20 grader.
Jag landade på Kiruna flygplats, hämtades av en ICEHOTEL- buss, gjord av snö, nä men vit var den.
Himlen stjärnklar och kvicksilvret låg på 22 minus.Granarna var vackert snötyngda, rena rama vykortet.
I Jukkasjärvi skymtade konturerna på ett växande ICEHOTEL, snökanonerna dånade och snöröken var tät..klockan var 22.00.
Eftersom inte ishotellet var färdigt fick jag nöja mig med att sova i ett vackert varmt hotellrum.
Under måndagen utbildade jag guiderna i is-retorik, hur man berättar sagan om ICEHOTEL och så ett pass med ännu 40 av de 200 säsongsanställda i denna dröm som är verklighet.
Kursdeltagarna var som glada, frustande , förväntansfulla hästar färdiga till galopp. Iver och stolthet att få vara del av ICEHOTEL. Hungriga på att få sätta tänderna i gäster från hela världen..få bjuda världen denna Sveriges gnistrande krona.
Den 22 december startar linjen London- Kiruna..och på flygplatsen kan de som vill, hämtas med hundspann.
Tänk att byta från kostym till skoteroverall, krypa ner i hundsläde och under stjärnorna och norrsken, med hundkrafter ta sig till ICEHOTEL.
Väl framme vid sagan av is och snö, ta sig en värmande drink i glas av is slå sig ner på renskinnstäckta bänkar av is och värmas av alla möten med människor i prasslande, lurviga overaller och luvor.
Ja jag hade kungligt roligt och inspirerande under utbildningen och sen toppade jag traditionsenligt med middag, jag och den trevliga Monica Wollmén på ICEHOTEL restaurang. Enastående rödingfilè och rostade skogsvamp och som dessert på istallrik.. rökta tryfflar, päronchips och hallonspegel, därtill ett bedårande, smakfullt vitt vin.
Ibland är livet som en dröm eller är det drömmen som är livet?
I vilket fall som helst ICEHOTEL är sanslöst coolt!

Det är bara magiskt..ni som inte varit där, ni har något att se framemot!

Inga kommentarer: