onsdag 17 december 2008

Gråfilt- retorik

Väldigt många konsulter / arkitekter hoppar över momentet retorik, alltså konsten att övertyga, i sitt arbete.
Övertyga om vad?
Tja , till exempel övertyga en presumtiv uppdragsgivare om att deras förslag / ritning är bra, bättre eller bäst.
För att kunna övertyga om att det är deras förslag som är det bästa, måste säljaren dvs presentatören, kunna förmedla en stolthet, en entusiasm, en tro på sitt förslag.
För att övertyga måste säljaren kommunicera med de presumtiva uppdragsgivarna , tex genom att se dem i ögonen.
För att kunna övertyga måste man ha en struktur för hur, man ska presentera sitt intressanta förslag.
Annars täcks månaders arbeta av en grå filt..och gråa filtar sänder inga köpsignaler.
För mig är det obegripligt att man inte lägger ner mer tid på att göra en stark, entusiastisk presentation, för att sälja in ett arbete som man ibland jobbat med i många månader.
Jag har varit med på projektpresentationer där man fått en känsla av att konsulten / arkitekten mot sin vilja befinner sig på plats och ställe, där vi åhörare inte existerar , där den viktiga ögonkontakten ligger i taket eller på Power-point-bilder.
Presentationer där kroppsspråket är stilla och avstängt och sänder samma energi som de svarta/ gråa kläderna presentatörerna bär.
Det är människan som är den starkaste kommunikatören i en presentation.I en presentation ska människan ta minst 80 % utrymme och ev.hjälpmedel max 20 %.
Retorik handlar om medvetenhet, kunskap och teknik.
Medvetenhet om att gråa filtar inte säljer.

Inga kommentarer: