onsdag 17 juni 2009

Retorik är målgruppsanalys

Vem står du framför?
Vilka är det du ska sälja in till?
Att ta reda på detta kallas att göra en målgruppsanalys och det är en grundpelare i retoriken.
Om man trots avsaknad av målgruppsanalys lyckas med en insäljning handlar det mer om tur än skicklighet.
I morse mötte jag en insäljning utan målgruppsanalys.
På en frukosti Kramfors mötte jag en insäljning/ presentation av IT-tjänster, som vi företagare kan få via Näringslivskontoret.
Säljaren var en ung man runt 28-31år som började med att berätta om hur han använde sin mobil att betala med när han var i Japan.
Vi som satt där var mest kvinnor och medelåldern ca 51.
Vi var utan djuplodande analys rätt långt ifrån varandra IT mässigt.
Han berättade inget om sina erfarenheter som utbildare, inget om varför vi skulle lägga våra liv i hans händer, eller tid.
Sedan gjorde han ngt ruskigt han lyfte fram ett förfärligt dåligt exempel på kass hemsida..han som ledare flinade, skakade på huvudet och alla följde honom som de sociala varelser vi är och inom oss rös vi:Är det min egen okunnighet jag fnyser åt?
Man kan visst använda dåliga exempel men med respekt, allt har ju en förklaring och genom att förakta, ringakta andra, skapar det hos ev deltagare en osäkerhet.
Precis som att baktala konkurrenter , vad sägs när jag lämnat rummet?
Negationer skapar negativa ringar på alla plan.
Nä fram för de goda inspirerande exemplena och rätt accepterande, kärleksfull attityd hos utbildare..han skulle behöva läsa den gode Kirkegaard och lära sig retorik.

1 kommentar:

Ann-Cathrin sa...

Huvaligen, vad tråkigt! Att vara så överlägsen...

Själv har jag haft två underbara dagar i KraFts tecken.