tisdag 2 juni 2009

Vindelälven den otämjda kraften

Jag är ingen fiskare.
Jo metare av abborre under barndomen men inte som vuxen.
Jag är ganska konservativ..eller har stannat i utvecklingen på något vis...älskar sammma musik som jag alltid gjort, gillar skogen och naturen som jag alltid gjort, att fika länge och rejält..ja tuffar på i kända hjulspår kort sagt..men förra veckan hände något revolutionerande!!!
Plötsligt fick jag en längtan efter att stå mitt i den forsande Vindelälven, kastande ut en lina och ytterst på linan en silverglänsande vackert rödprickig fisk, på något kilo.
I denna nya längtan såg jag oxå en falnande glöd och medan älven stillsamt sorlade förbi avnjöt jag den nygrillade självfångade fångsten.
Mitt möte med Sorsele kommun var retoriskt mycket lyckat..Sorsele kommun övertygar.
Ett bra retoriskt framträdande bara leder åhörarna, besökarna dit det är planerat, och som åhörare, besökare låter man sig begeistrat föras iväg, förföras till nya upplevelser och nya längtor.
Efter att först ha mött inspirerande hemsidor om detta vackra, spännande fiske i fjällvärlden i Sorsele kommun,Kungsleden och sedan möta Vindelälven, myrarna, fjällen och människorna, så övertygar det hela så till den milda grad att jag en ickefiskare plötsligt känner fiskesug!!
Det är häärligt att möta nya otämjda krafter och möjligheter och få utvecklas som människa.

Inga kommentarer: