måndag 1 juni 2009

Int för att jag vill skryt, men jag e från Sorsele

Stolthet hos talaren förstärker ethos och tvärtom ostolthet minskar talarens och budskapets trovärdighet.
Jag har varit två dagar i Sveriges näst minsta kommun, Sorsele i Västerbotten, som har 3 000 invånare, där hade jag utbildning i Corporate storytelling, kursdeltagare företagare.
Förutom fantastiska möten med den glittrande Vindelälven och den storslagna fjällvärlden mötte jag stolta och mångbenta företagare.
En globetrott som sålde mycket på marknader presenterade sig med " Int för att jag vill skryt, men jag e från Sorsele"
Och jag frågade: Är du uppriktig eller ironisk?
Som tur var, var han uppriktig, kaxig och Sorselekär och genom honom blir Sorsele kommun än större.
Helgen före hade företagardagen gått av stapeln, med framtidsanalytikern Göran Aldèn, föredrag av lokala företagare, mingel och energigivning alltmedan renflockarna knaprade i sig lava utanför Folkets Hus.
Fattar ni, 3000 invånare?!
I min kommun Kramfors bor det 23 000 invånare och vi tycker det är lite.
Men det är inte storleken som är avgörande, jag tror det är om man är stolt eller int!

Inga kommentarer: