torsdag 11 juni 2009

IKEA och astrakan

IKEA är duktiga på corporate storytelling, att sprida / samla historier som stöder deras varumärke.
Ekonomiskt tänkande och Sverige.
Köpte häromdagen ett sammetsöverkast från IKEA och nu när jag bäddade sängen kom lappen med tvättinstruktioner, innehållsdeklarationen och NAMNET PÅ VARAN upp.
Överkastet är döpt till ASTRAKAN..detta ärvördiga namn på en gammal svensk äppelsort framkallade ett åhhh i mig och en bild av ett knotigt äppelträd i en vildvuxen trädgård framför en faluröd stuga med vita knutar, Sverige och doft och syrlighet mot tungan.
Ord är bilder/ berättelser och väldigt starka.
Min Lasse berättade han var på möte i Birsta med IKEA.Klockan blev kaffedags och alla 10 tågar ner till Cafe Charm för fika.
IKEA chefen säger: Vi har ett kononpris på kaffe och kanelbulle men ni tar förståss vad ni vill ha!
Alla tog förståss kaffe och kanelbulle och alla pratade imponerade om hur IKEA i varje led tänker ekonomiskt.
Och det pratet var fullt av beundran och detta berättade alla 9 för säkert 10 stycken i deras omgivning som sen berättade det vidare precis som jag nu berättar det för er.
Så stärker den sanna historien ett varumärke, om man har ekonomiskt tänkande i det alltså.Men säg att något annat företag skulle bjuda på fika och säger likadant som IKEA chefen sa...då skulle alla säga : Men hur snål och ogin får man vara?!
Så det gäller att vara sitt varumärke om man vill skapa trovärdighet.
Vad finns i ditt varumärke?
Vem är du eller vem vill du vara?

Inga kommentarer: