fredag 26 mars 2010

Arvidsjaur ett vackert namn

Visste ni att Arvidsjaur betyder givmild sjö?
Man lär sig alltid nya saker.
Just hemkommen efter föreläsningsturné i Norrbotten " Hur man får folk att spetsa öronen"
I Arvidsjaur delade jag Hotell Laponia med glad delegation från Malta. Arvidsjaur har börjat väva vänortsband efter att kärlek uppstått mellan Arvidsjaurflicka och skönsjungande Maltes.
Det är fantastiskt att i strålande solsken njuta av vårt vackra land..åkte över Lycksele, Sorsele till Arvidsjaur.
Visste ni att det är nu renköttet ska lufttorkas?
Sedan vidare till Överkalix och föreläste i ett åttkantigt rum på Grand Artic Hotel med den frusna Kalixälven vid våra fötter.
Visste ni att Överkalix fjärrvärmeverk eldas med pellets som är en blandning av torv och flis?
Så vidare till Luleå och deras pärla, Kulturens hus och föreläste där inför 175 personer i svart sal med ljud/ljustekniker.
Visste ni att man i Luleå kan åka skridskor eller promenera långt, långt på upplogade, blanka älven och köpa nygrillade hamburgare och kaffe ute på isen?
Det är det optimala..få ny kunskap-njuta-ge kunskap och tjäna pengar.

2 kommentarer:

Anette Lundkvist sa...

Tänk att du var så nära! Jag gjorde min sista dag på skolan i Övertorneå när du var i Överkalix. Nu är jag hemma i Salsåker igen. Hoppas vi kan ses snart! Kram från Anette
PS Du skriver vackert!

Ann Järneström sa...

Tänkte allt på dig när planerna för mina turnéer gjordes. Tänkte då kan vi ta en kopp kaffe eller två,trodde Överkalix var Övertorneå men det var det inte och det är ngra mil emellan:)
I maj vecka 19 har jag fluff..träffas då?
Roligt att du tycker jag skriver vackert, tack.