onsdag 3 februari 2010

Vilhelmina tur och retur

Vinterkörning med stadig diesel och på välplogade vägar är meditativt.
Mellan Nordingrå och Vilhelmina är det 28 mil enkel resa.
Jag har njutit av det snötyngda landskapet, insupit vitheten, skönheten, granarna och vyerna.
Mil efter mil efter mil..tankar har kommit och gått, tankar har marinerats, vridits och vänts på och så några snöskottande renar.
Mil efter mil efter mil.
Någon mötande långtradare.
I Åsele kommer de..testförarna..en rad av vackra, låga nyskapade bilar med smala strålkastare..en konvoj..fick en doft av riddare på sina hästar, frustande och spännande på väg till Arvidsjaur, kanske.
Mil efter mil efter mil.
Genom mitt huvud far orden, dialekterna, de olika berättelserna från Vilhelmina.
Corporate storytelling.
Och jag känner mig priviligerad som får möta så många olika människor och jag är lycklig över att jag tog steget och blev företagare då en gång för länge, länge sedan.
Plötsligt på vägen en blodig Liljeforsare..en död, vintervit hare och på haren en guldhövad örn som lyfter när jag kommer närmare i min röda Toyota.
Vilhelmina tur och retur är en gåva.

3 kommentarer:

Madde sa...

Tack för igår!! Det var en trevlig föreläsning; "Spetsa öronen..." Grand Arctic Hotel i Överkalix. Funderade på det där med hur man vinner över rädslan, att t ex prata inför andra, när jag åkte hem. Man måste förbereda sig mentalt, ja, sedan är det "bara å möta" rädslan å vinna över den. Ha det bra i vårsolen!

Ann Järneström sa...

Tack själv Madde!
Jo det är att "vinna" över rädslan.Någon sa så bra " så fort det kommer en negativ tanke, rädsla för att prata t.ex, så byter man snabbt ut den mot en positiv tanke.
Tillslut lär sig de negativa tankarna att det inte är någon idé att komma, för de blir iallafall utbytta.Och då slutar de att komma" :) Trevlig helg / Ann

Ann Järneström sa...

Tack själv Madde!
Jo det är att "vinna" över rädslan.Någon sa så bra " så fort det kommer en negativ tanke, rädsla för att prata t.ex, så byter man snabbt ut den mot en positiv tanke.
Tillslut lär sig de negativa tankarna att det inte är någon idé att komma, för de blir iallafall utbytta.Och då slutar de att komma" :) Trevlig helg / Ann