fredag 17 april 2009

att analysera modern retorik

Läser en spännande bok av Maria Karlberg och Brigitte Mral som heter Heder och påverkan.
Den handlar om att analysera modern retorik..så intressant och välskriven.
Noterade något annorlunda när jag började läsa..något slående.. när de exempellierar använder de ordet HON!
"För att övertyga måste hon skapa en positiv relation med åhörarna" osv osv och det slår mig att det vanligaste är HAN och så är det bara..och jag reagerar inte över det..men nu när jag möter ordet HON känner jag i hjärtat att detta gäller mig.
Identifikation är ordet.
Det spelar väl ingen roll?
Jo allt spelar roll.
Och nu hör man ju oftare att talare säger hon / han..så visst har medvetenheten ökat.
Reklambranchen har lärt sig det..beroende på vilken målgrupp de riktar sig till..använder de sig av rätt bild av rätt åldersgrupp, av rätt tilltalsord och stil , HON eller HAN

Inga kommentarer: