tisdag 12 maj 2009

Att välja glädje / positivism

All kommunikation som har ett syfte är retorik och det mesta vi kommunicerar har ju ett syfte, mer eller mindre medvetet.
För att nå mitt syfte behöver jag vara medveten om hur jag kommunicerar med den andra, jag behöver veta att jag är i jämvikt på den kommunikativa gungbrädan.
Men det är inte alltid så lätt att vara i jämvikt..och som Kay Pollack säger: man väljer själv.
Och det är ju surt att bita i..att jag faktiskt själv väljer.
La nyss på luren efter ett samtal och mitt syfte var att etablera en positiv kontakt..men jag kände / känner hur full av nedlåtande och irritation jag var/är.Hur jag föraktade, avskydde den där lismande försäljarrösten i andra luren..och jag hade all rätt på min sida, jag var den goda och han den onde!
Och naturligtvis hördes det..naturligtvis kände han antipatin..och hur lätt når jag då mitt syfte??
Suck..men bra att jag blev medveten om det..så kan jag ändra..välja om.

Inga kommentarer: