fredag 14 november 2008

Retorik- konsten att övertyga


Vad är retorik?
Svar: Björkuddens Hotell och Högakustenbron.
Vaaa? Ja retorik är konsten att övertyga.
Till exempel övertygar YSL parfymförpackning, i guld och brunt, oss om att den flaskan är värd många pengar.
Sista dygnet har jag tillbringat på en företagarutbildning i Kramfors kommuns regi.En kurs som är väldigt utvecklande och inspirerande och som genom sin förpackning övertygar ännu mer om sin förträfflighet och sitt värde i många pengar.
Förpackningen är Björkuddens Hotell & Restaurang, ett underbart vackert, stilfullt hotell med superb mat och med vy ut över Ångermanälven och Högakustenbron.
Från våra hotellrum, se ovan, har alla kursdeltagarna utsikt över Högakustenbron och när man öppnar fönsterna sent på kvällen, somnar man in till kluckandet av älvens vågor.Vågor som berättar historierna från tiderna som icke längre är.
Olika förpackningar övertygar oss på olika sätt.
Kramfors näringslivskontor övertygar också oss företagare om att vi är viktiga genom att erbjuda oss kompetensutveckling i Umeå Handelshögskolas regi.
Ja allting övertygar på något sätt och följaktligen är alltså är det mesta retorik.

Inga kommentarer: