torsdag 1 oktober 2009

Konsten att bygga sitt ethos- Anna Anka

För att vi ska övertyga krävs att vi kan skapa en tillit hos lyssnaren och tilliten består bland annat av vad vi sänder..är vi avslappnade eller spända, aggresiva eller öppna, våra rykte, våra personliga varumärken, våra klädsel spelar roll. Skapandet av ethos sker mycket under mötets första del och därför spelar inledningen stor roll.
Jag bänkade mig förra fredagen vid TV`n för att i Skavlans pratshow, bevittna detta monster från Hollywood, Anna Anka.
Hennes ethos hade jag grundat via tidningstext och jag var mer än negativ, jag var ättikscitronsnörpig.
Men efter programmet hade jag gjort en totalvändning.
Jag var överraskad och spolade tillbaka filmen..vad hände?
Hur byggde hon sitt ethos..hur skapade hon ett förtroende hos mig?
Jo Anna var avspänd, gladfnittrig, rolig och personlig.
Hon bjöd på historien om hur hon och Paul Anka hade träffats..hon var klädd och sminkad utan stora avvikelser från vår svenska tradition.Hon gick inte i försvar eller blev irreterad utan pratade på om vad hon tyckte om saker och ting..
Och jag fann mig själv tänka: Jamen visst måste man få ha sina egna åsikter, jag behöver inte dela dem, ja alla tycker inte som jag men Anna verkar vara en förtjusande person.
Jag är helt uppriktig och fortfarande överraskad över min kovändning.

5 kommentarer:

Go:ran sa...

men är det inte lite som att charmas av dumhet. Men jag håller, hon är hon och vill hon fortsätta med det så; respekt. men ändå...

Stepwulf sa...

Nej, hon var inte så "hemsk" som även jag befarat! Men det är väl som i livet i övrigt, människan är komplex och bär på somt bättre, somt sämre! Kanalen som sänt programmet hon medverkat i är kommersiell. Och man måste nog se det hela också i skenet av att det pågår förhandlingar om en ny säsong där Anna på ett smart sätt höjer sitt marknadsvärde som deltagare.
Kombinationen av en glad och vacker kvinna med en fullständigt oacceptabel kvinna-man-syn verkar i detta sammanhang genial! Kanske en del av retoriken?

Det är inte bara tur (utan ett medvetet val) att inte ha tillgång till allt som är möjligt att se ute i mediadjungeln!

Ann Järneström sa...

Jo ser också hennes utspel som medveten retorik, för vem slår på TV´n om det inte bjuds på något kittlande?

Ann-Cathrin sa...

Men om hon använder medveten retorik för att komma fram, så förstår inte jag. Varför vill man framställa sig själv i sådan negativ dager som Anna Anka gör. Visst, jag förstår att hon vill provocera och väcka uppmärksamhet. Men är det värt priset? Att bygga sitt varumärke negativt alltså.

Personligen tror jag att Anna Anka är den befarade fågelinfluensan som nu nått Sverige! :-)

Ann Järneström sa...

Men om mediavarumärket är ett "fejkvarumärke" så är det inget problem för den innersta kretsa..de man, hon bryr sig om..tänker jag.
Fågelinfluensa..du e för roligt Ann-Cathrin!