tisdag 10 februari 2009

Amelia retorik- vad övertygar den om?

Vi läser om flickor som skär sig, och vi ryser oförstående..
Vi läser om kvinnor som skär sig..som betalar för att någon ska skära, suga..justera åldersförändringar ur deras kroppar. Kroppen själens tempel..eller en vinter byggarbetsplats?
I förrgår såg vi Amelia Adamo i TV. Programmet handlade bl.a om operativa ingrepp i våra kroppar för att göra oss( kvinnor) snyggare, yngre.
Frågan om medias ansvar uttalades.
Amelia pratade om att kvinnor 50+ oxå hade ett värde..hon pratade om att inte skuldbelasta oss själva..när vi som hon ..inte kan motstå att ta bort bekymmersrynkor och ögonlock.
Hon pratade om att kvinnor 50 + själva skulle bestämma.
När jag var hos frissan någon gång i höstas, läste jag ett nummer av Amelia och där var ett reportage där de poängsatt olika kosmetiskt opererande företag, ni vet pris på olika ingrepp.
Jag reflekterade över att nu är det så vanligt med " skönhetsoperationer" att en tidning som är " för kvinnor" recenserar sådana företag.
Men sen trodde jag inte mina ögon när jag såg ordvalen, rubriceringen för de olika ingreppen..
.. slapp, hängig rumpa.. hängiga bröst..idel nedvärderande, föraktfulla uttryck..som jag inte kunde föreställa mig kunde finnas i Amelia.Så avslutningsvis.. Amelia-retorik...vad övertygar Amelia oss om?

1 kommentar:

Ann-Cathrin sa...

Visst är det lustigt, och väldigt skrämmande, att det normala idag har blivit något som betraktas som fel?

Kroppen åldras, men vi vill inte veta av det! Slapp och hängig rumpa, det har jag haft länge!